Hedonistische Adaptatie
Hoe kan het zijn dat in deze tijd van ongekende voorspoed en welvaart het merendeel van de bevolking nog altijd op zoek is naar nieuw en beter?
Dit komt door Hedonistische Adaptatie, een term die je op vrijwel ieder financieel blog tegenkomt. En eigenlijk ook te belangrijk is om er aan voorbij te gaan. Maar wat houdt deze term nu eigenlijk in? En hoe verzet je jezelf hiertegen?
Hedonisme is een term die zowel een bepaalde filosofische leer aanduidt als een bepaalde levenshouding in verband met genot.
Bron: Wikipedia
Najagen van genot
Dit gaat eigenlijk om het constant najagen van genot en dus bevrediging, dit kan op verschillende vlakken zijn bijvoorbeeld: seks, genotsmiddelen: drank, drugs, sigaretten of ieder andere prikkel die een tijdelijke bevrediging geeft. Omdat men nooit echt bevredigd raakt, blijft men zoeken naar nieuwe stimuli en is men dus eigenlijk onverzadigbaar.
Neem als voorbeeld een junk, deze zal nooit zeggen: Nu heb ik voldoende gebruikt, ik ben klaar.’ Maar deze blijft altijd zoeken naar de nieuwste shot. Nu zul je denken: ‘Dit is een ver van mijn bed show, die absoluut niet op mij van toepassing is.’
Daarom wil ik graag even een voorbeeld schetsen wat waarschijnlijk wel op jou van toepassing is:
De kans is groot dat je dit artikel leest op je circa € 700,- kostende Smart Phone van nog géén anderhalf jaar oud. En hoewel deze het nog altijd prima doet, je stiekem toch al aan het kijken bent voor een verlenging gecombineerd met de nieuwste iPhone of Samsung.
Telefoons waarvan de prijzen ondertussen de € 1000,- ruim gepasseerd zijn, de Iphone XS Max kocht je vlak na de release voor een bedrag van € 1600,-
Waarom wil je dan zo graag een nieuwe telefoon? Omdat je de oude gewend bent, de telefoon die je anderhalf jaar persé moest en zou hebben is je nieuwe norm geworden. Je dagelijkse standaard, hier is niets spannends of nieuws meer aan. Dus ga je op zoek naar verbetering.
Besparen op je telefoonkosten? Hier lees je hoe je dat doet!
Hedonistische Adaptatie
Dit is wat men Hedonistische Adaptatie noemt, het menselijk vermogen om zich razendsnel aan te passen aan een verbetering en dit als vanzelfsprekend te nemen.
Maar ik heb een nieuwsflits voor je: Dit is een onhoudbare situatie. Goed is namelijk nooit genoeg en om de hoek ligt alweer een nieuwe verleiding klaar om het geld uit je zak te kloppen, in ruil voor die korte bevrediging.
Hierboven gaf ik al het voorbeeld van de telefoon maar hetzelfde geldt voor zoveel zaken: kleding, auto’s, televisies.
Eigenlijk geldt dit voor alle consumptiegoederen, de fabrikant is er uiteraard bij gebaat dat de consument, jij dus, zo vaak mogelijk een nieuw product koopt. Dit levert meer geld op voor de producent, vandaar dat je ook altijd word dood gegooid met de mooiste termen over hun nieuwste creatie.
Weet je nog hoe ongelukkig we met z’n allen waren toen onze televisies en zelfs telefoons nog geen 4K schermen hadden. Dat was afzien toen, gelukkig zijn de eerste producten met 8K resolutie al uit.
Pro-vooruitgang
Begrijp me niet verkeerd, ik ben zeker niet tegen vooruitgang. Zonder vooruitgang leefden we namelijk waarschijnlijk nog steeds in erbarmelijke omstandigheden en gingen we dood aan zaken waar je vandaag de dag niet eens bij stilstaat.
Het is goed om doelen te stellen en zaken na te jagen, maar wanneer dit een puur materialistische aangelegenheid word schiet het z’n doel voorbij.
Mooi weer gegeven. Je kan aan dit gevoel ontspannen als je weet wat voor jouw belangrijke waarden zijn in het leven. Vaak heb je deze al vanaf je jeugd en vaak zijn het geen materiële waarden……..Bij mij is dat onafhankelijkheid en zelfstandigheid, dat betekend dat ik niet afhankelijk wil zijn van allerlei goederen, dat ik ook niet achter trends aan ben gegaan. Sterker een beter betaalde baan?…….hoefde voor mij niet, ik vind het belangrijker dat ik zonder hoofdpijn naar mijn werk ga. Heerlijk om niet in de ratrace mee te gaan.
Beste Ria,
Bedankt voor je reactie. Wat goed dat je je ook bewust bent van wat wel en niet belangrijk is in het leven. Ik ben het met je eens dat een groot deel van deze bewustwording al tijdens je jeugd begint, daar ligt dan ook een schone taak voor ouders en opvoeders weggelegd.
Helaas leven we juist in tijden dat het merendeel precies het omgekeerde doen door zich juist volledig op werk en carrière storten om zo als maar spullen te kunnen kopen die ze niet nodig hebben, in de hoop indruk te maken op mensen die ze niet mogen. Niet beseffend dat ze hiervoor hun meest kostbare bezit, tijd, inleveren.